InfografiesP@)
1. Mascareta - 2. Mans - 3. Tipus de Test - 4. Vacunes - 5. Situacions de vida
1. Mascareta
Mans
Vacunes
Tipus de Test
Situacions de Vida
Materials per a l'infantP@)
1. Corona Kids - 2. Joc Missió Gulnac - 3. Retallables Bonsus
1. Corona Kids
La situació excepcional que estem vivint aquests dies arran de la pandèmia del nou coronavirus SARS-CoV-2, ha alterat les rutines de moltes famílies. L’angoixa dels grans juntament amb la falta d’informació adaptada als més petits i petites de casa, pot evocar-los a escenaris terrorífics. Per això és important explicar als infants la situació actual i fer-los partícips.
De què es tracta aquesta pandèmia? Perquè no anem a l’escola? Com poden col·laborar en evitar-ne la propagació? Quines emocions els desperta aquesta situació? Totes aquestes preguntes, i més, les podeu treballar amb aquests materials educatius adaptats als infants.
Pots descarregar el material didàctic aquí: Coronavirus Kids
2. Joc Missió Gulnac
1-4 jugadors.
A partir de 6 anys, amb una miqueta d’ajuda.
La família Bonsu ha quedat bloquejada a la seva nau, per culpa d’un virus informàtic. Per sort els Bonsu han estat previsors i han guardat una clau de seguretat repartida per totes les estances de la seva nau. Podeu ajudar-los?
2.1 Objectiu del joc, 2.2 Preparació del joc, 2.3 Rols, 2.4 Desenvolupament de la partida, 2.5 Caselles especials
Pots descarregar-te les intruccions del joc aquí.
2.1 Objectiu del joc
Entre tots els jugadors han d’aconseguir reunir CINC claus i trobar-se tots a la sala d’espera WAITING_R per aconseguir accedir al control i alliberar la nau del virus maligne que ha tancat les comportes i no els deixa sortir a l’exterior.
2.2 Preparació del joc
Per jugar caldrà:
- Un peó per cada jugador (veure retallables)
- Un dau de sis cares numerades de l’1 al 6.
- Tauler (pdf)
- Cartes del joc (Pots descarregar-te les cartes clicant sobre de les imatges)
Existeixen 3 cartes per cada sala (2 de bones i 1 de dolenta). Abans de començar, cal barrejar les tres cartes de cada sala sense mirar-les i col·locar-ne dues cara avall al costat de la sala corresponent. Les cartes no usades es retiren del joc sense mirar.
Després, cal assignar a cada jugador un rol de personatge amb poders especials. Per fer-ho, cada jugador tirarà el dau i obtindrà un rol segons el número que surti. No hi poden haver rols repetits! Si et surt un rol que ja té un altre jugador, torna a tirar.
2.3 Rols
- Esportista: Pot escurçar el camí pel gimnàs GYM sempre que vulgui (és a dir, en qualsevol moment pot passar pel mig del gimnàs per anar a una altra casella).
- El Científic/a: Si l’equip obté la clau del LAB, el científic (en aquell mateix moment) pot mirar les cartes de qualsevol altra sala i deixar-hi només la bona. A més, un cop el Científic/a entri a la WAITING_R, pot usar els seus següents torns per reunir l’equip: si tira el dau i treu un 1, un 2 o un 3 pot escollir un jugador i moure’l directament a la WAITING_R.
- L’Artista: Si heu trobat una carta dolenta al LIVING_R, al BALCONY o a l’ENGINE_1, l’Artista pot tornar-hi i agafar la carta descartada (bona).
- L’Infermer/a: pot transformar una carta dolenta en una de bona: per fer-ho haurà d’anar a la sala corresponent, tirar el dau una vegada i treure un 4, un 5 o un 6 (Si ho vol tornar a intentar per la mateixa sala, haurà d’arribar-hi de nou. No pot intentar arreglar una carta en el mateix moment en què la destapi).
- El Cuiner/a: quan el cuiner cau en una sala (ja visitada o no), pot decidir intercanviar-li la posició a un altre jugador abans de fer res. Si el cuiner entra a la WAITING_R, li pot canviar la posició a un jugador, però aquest jugador ja no podrà sortir de la WAITING_R.
- Tria el rol que vulguis. No pots triar un rol que ja té algú altre.
2.4 Desenvolupament de la partida
Comença el jugador que fa més dies que no surt de casa i es continua en sentit antihorari.
Per torns, cada jugador tira el dau i avança tantes caselles com indiqui el número.
CASELLES DE SALA Si la casella dóna accés a una sala (START, 3, 6, 9, 10, 14, 15, 21), el jugador haurà de girar una de les cartes de la sala. Quan un jugador escull carta ha de fer-ho sense donar-li la volta prèviament!
La carta escollida (tant si és bona com dolenta) es deixarà, ara sí, cara amunt a la sala corresponent i l’altra carta es posarà a sota.
Un cop s’aixeca una carta i s’obté la clau d’una sala ja no es pot canviar, excepte que el rol específic d’un jugador ho permeti.
CASELLES ESPECIALS
Si la casella té una vora de línies, vol dir que hi passa alguna cosa especial (mira més avall).
Sala d’espera WAITING_R: Si un jugador cau a una casella amb accés a la sala d’espera (16, 18, 20) pot decidir entrar-hi. No es pot entrar a la sala d’espera si no hi ha almenys quatre cartes bones destapades sobre la taula. Un cop un jugador entra a la sala d’espera ja no en podrà sortir. Cal que TOTS els jugadors arribin a la sala d’espera un cop obtingudes les claus bones per tal de guanyar el joc.
Gimnàs GYM. Només hi pot accedir l’esportista.
Distància de seguretat!! No hi pot haver mai dos peons a la mateixa casella. Si dos peons coincideixen, el darrer en arribar va directament a la següent casella que estigui buida (i segueix les indicacions en cas de ser una casella especial).
FINAL DEL JOC
Els jugadors guanyen quan aconsegueixen almenys CINC claus i es troben TOTS a la sala d’espera WAITING_R
Els jugadors perden si:
- Obtenen TRES claus dolentes i estan visibles a sobre la taula. Si en algun moment s’ha canviat una carta dolenta per una de bona gràcies als poders dels jugadors, aquesta no compta.
- Un dels jugadors fa una mala referència al joc, per exemple “aquest joc és molt avorrit”.
- A mitja partida un jugador se salta el confinament i surt a jugar al carrer.
T’ha semblat fàcil?? Prova d’aconseguir mínim SIS, SET, o les VUIT claus! També pots decidir que els jugadors perden si obtenen DUES claus dolentes o barrejar només una carta bona i una de dolenta per cada sala quan preparis la partida.
2.5 Caselles especials
START/BALCÓ. Casella de sortida. També és la casella del Balcó, qui hi caigui per primera vegada ha de triar una carta.
3. Entrada Sala Videoconferències ENGINE_1
5. Lavabo ocupat! Ves directament a la casella 18
6. Entrada al Lavabo WC
8. LA MASCARETA!! Aconsegueixes la mascareta! Quan arribis a una casella de sala, pots usar la mascareta per mirar les cartes abans de triar-ne una. Només hi ha una mascareta i només es pot fer servir una vegada en tota la partida. Evidentment, la mascareta no és transferible d’un jugador a un altre, l’ha d’usar el jugador que l’ha aconseguit.
9. Entrada Quarto de Neteja ENGINE_2
10. Entrada Habitació SLEEP_CAPSULE
12. RESET!! El virus ha mutat i ha resetejat l’última sala que heu visitat. Torneu a barrejar les tres cartes d’aquesta sala i a deixar-ne dues cara avall, talment com si no hi haguéssiu entrat mai.
14. Entrada Estudi LAB
15. Entrada Cuina KITCHEN
16. Entrada Sala d’Espera WAITING_R. Pensa-t’ho bé perquè un cop hi entris no podràs tornar a sortir.
17. Ensopegues pel passadís! Mala sort, t’estàs un torn sense tirar (a la Infermera no l’afecta aquesta casella)
18. Entrada Sala d’Espera WAITING_R. Pensa-t’ho bé perquè un cop hi entris no podràs tornar a sortir.
19. Infecció! El virus s’escampa per una de les sales de les que ja havíeu aconseguit una clau bona. Canvieu la carta bona per la dolenta de la sala corresponent (podeu triar quina de les sales ja aconseguides és la que s’infecta. Si encara no n’havíeu aconseguit cap, la infecció no té efecte i no passa res).
20. Entrada Sala d’Espera WAITING_R. Pensa-t’ho bé perquè un cop hi entris no podràs tornar a sortir.
21. Entrada Menjador
22. RESET!! El virus ha mutat i ha resetejat l’última sala que heu visitat. Torneu a barrejar les tres cartes d’aquesta sala i a deixar-ne dues cara avall, talment com si no hi haguéssiu entrat mai.
3.Retallables dels Bonsus
El decurs dels dies pot comportar dificultats per trobar activitats que ens permetin ocupar als infants de forma saludable. Un excés en l’ús de pantalles no és gaire recomanat. Podem potenciar les habilitats psicomotrius dels infants mitjançant activitats del tipus manual. Aquí teniu uns retallables que us permetran muntar a tota la família Bonsu. Només us cal una impressora, tisores, cola de barra i una mica de traça.
En Blou: Plantilla |
La Brina: Plantilla |
La Blu: Plantilla |
En Bonsu: Plantilla |
La Bruna: Plantilla |
En Bipo: Plantilla |
En Babu: Plantilla |
La Beba: Plantilla |
La Nau: Plantilla |
MaterialspP@)
T’ensenyem a construir el teu propi PULSE
La NASA ha desenvolupat un collaret DIY (Do It Yourself) anomenat PULSE, que vibra quan acostem les mans a la cara. A Infermera virtual t'expliquem com fabricar-te'n un. El seu objectiu és reduir els riscos de contagi de Covid-19 i de qualsevol malaltia que es transmet per contacte amb les mucoses de la cara: boca, nas, ulls i oïdes.
Aquest tipus de contagi succeeixen, quan toquem amb les mans un objecte o els fluids d'una persona contagiada, i ens les posem en la cara. Fins i tot portant mascareta o guants a vegades ens gratem un ull o una orella, sense adonar-nos.
Això és un problema per a moltes persones, sobretot aquelles que estan en contacte amb objectes o superfícies contaminades, que es toquen constantment la cara: es graten els ulls, es toquen les galtes, el nas o la boca. És un acte reflex que es fa sense pensar, i per això és tan difícil d'evitar. Creiem que pot ser un aparell molt útil, per persones que treballen en supermercat, o botigues.
PULSE és un collaret de proximitat que disposa d'un sensor de raigs infrarojos que cobreix tota la cara, com podem veure en el vídeo. Quan acostem una mà a la cara el sensor el detecta i emet un brunzit, que augmenta a mesura que acostem més la mà.
No pot impedir que et toquis la cara, però aquest brunzit d'avís és molt efectiu per fer-nos conscients de l’acció que estem duent a terme. De forma automàtica cada vegada que sentim un brunzit, el nostre cervell anirà aprenent i probablement, en uns dies disminuirem la freqüència amb què ens toquem la cara. És un acte reflex que es corregeix amb una resposta immediata que produeix un segon acte reflex.
És una solució interessant per persones que s'emporten les mans a la cara constantment, encara més si manipulen molts objectes o superfícies que podrien estar contaminades. En uns dies d'ús, aconseguireu llevar-vos l'hàbit.
1. Fabricació
Si creus que aquest collaret et pot ajudar a ser conscient de quan t’estàs tocant la cara, a continuació t’expliquem com fer-lo tu mateix. En el llistat de material, podràs trobar els enllaços d’on comprar els materials, aquests són els que nosaltres hem utilitzat per fer el nostre, amb materials que teníem al nostre abast i fent les adaptacions necessàries. Tu pots adaptar el teu amb materials que ja tinguis. Necessitaràs un nivell avançat per construir-lo.
1.1 Components:
- Sensor de proximitat per raigs infrarojos
- Transistor PNP 2N3906
- Resistència 1K
- Motor de vibració de la grandària d'una moneda
- Un botó d'encesa
- Una pila 3V CR2032
- Un porta piles per CR2032
- Cables de diferents mides uns 20 cm en total
- Fundes termoretràctils
- La carcassa, que es pot imprimir amb una impressora 3D i que pots descarregar aquí.
Il·lustració dels components utilitzats per al muntatge del sensor.
1.2 Muntatge:
Començarem amb el muntatge dels components electrònics. Abans de començar assegura’t que tens al teu abast un soldador, estany, pinces i unes alicates petites o tisores de punta. Per fixar-ho tot pots utilitzar una cola calenta.
Quan treballis amb el soldador recorda que pots patir cremades importants si no l’utilitzes adequadament. Recorda també que els vapors que genera són tòxics. Si cal, demana ajuda a algú amb coneixements de soldadura electrònica. |
Primer pas
Comencem per soldar el cable A al passador central del botó d’encesa. Seguidament caldrà soldar el cable B a qualsevol dels dos passadors dels extrems de l’interruptor. El tercer passador de l’interruptor es pot retallar: no s’utilitza. Cobriu els passadors i la soldadura amb una funda termoretràctil. Aquesta imatge mostra l’interruptor finalitzat.
Segon pas
L’altre extrem del cable B i el cable C cal soldar-los al passador emissor del transistor (per saber quin és el passador emissor, consulta les instruccions del fabricant). El resultat és una connexió triple. Utilitzeu una funda termoretràctil per cobrir la connexió, així evitareu curtcircuits més endavant.
Tercer pas
L'altre extrem del cable C s'uneix al pin 2 del sensor IR. (El pin número 1 del sensor està marcat amb un quadrat, a diferència dels altres 3 que són una rodona).
El cable D s’uneix al pin 1 del sensor d’IR.
La resistència 1 K s’uneix al passador del mig del transistor. Per l’altre extrem s’uneix al pin 3 del sensor d’IR. Cobriu bé les connexions amb funda termoretràctil.
Quart pas
El fil verd (+) del motor vibrador cal soldar-lo amb el passador que ens ha quedat lliure del transistor. Utilitzeu la contracció tèrmica per cobrir la connexió.
Cinquè pas
Ja finalitzem el muntatge del circuit. Només queda soldar el fil negre del motor vibrador al port negatiu (-) del porta bateries, conjuntament amb el cable D. Per acabar caldrà soldar l’extrem lliure del cable A al pin positiu del porta bateries. La següent imatge et mostra el conjunt completat i a punt per inserir-ho a la caixa.
Sisè pas
Iniciem l’assemblatge a l’interior de la caixa. El motor i l’interruptor s’enganxen a la base de la caixa amb una miqueta de cola calenta. (Si has utilitzat la impressió 3D del model original, caldrà llimar el suport del botó i del motor per eliminar-los).
El sensor IR s’introdueix als carrils de la part alta de la carcassa. Finalment l'electrònica es posa amb suavitat a la base de la caixa.
Per acabar utilitzeu una pintura de color fosc i pinteu lleugerament sobre l'emissor, tal com es mostra a la imatge següent. Eviteu els retoladors, ja que no faran l’efecte desitjat.
Després d’aquesta passa ja podreu instal·lar la part superior de la carcassa, activar el botó d’encesa i comprovar que tot funcioni correctament.
Finalment poseu un collaret o adapteu un clip de solapa i ja podreu gaudir d’aquest fantàstic sensor.
1.3 Guies:
Pots trobar la guia de fabricació en anglès en aquesta pàgina de GitHub.
També pots trobar totes les instruccions en aquesta web del Jet Propulsion Laboratory. Els components són fàcils d'aconseguir en qualsevol botiga d'electrònica, i la carcassa pots imprimir-la amb la teva pròpia impressora 3D, o encarregar-la en alguna botiga especialitzada, enviant-li el fitxer d'impressió en 3D, que en el nostre cas hem retocat per encabir els nous components.